Hírek
2015. Június 21. 11:00, vasárnap |
Belföld
Forrás: MTI
A magyar fogyasztók kevésbé ismerik fogyasztói jogaikat, mint európai polgártársaik

A magyarok a fogyasztói jogok ismeretét vizsgáló legutóbbi európai kutatás szerint kevésbé ismerik alapvető fogyasztói jogaikat, mint európai polgártársaik.
Az Európai Bizottság Magyarországon és 13 további tagállamban figyelemfelkeltő kampányt indított a fogyasztói jogokkal kapcsolatos tájékozottság növelésére - közölte a bizottság, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) pénteken.
Közleményükben ismertetik: az Eurobarométer kutatás szerint annak ellenére, hogy a felmérést megelőző 12 hónapban a magyar fogyasztók 29 százalékának volt jogos reklamációja áruk vagy szolgáltatások vásárlásakor, a magyarok a 28 tagállamból a 24. helyen állnak fogyasztói jogaik megfelelő ismerete tekintetében. A kutatást Magyarországon a bizottság megbízásából a TNS Közvélemény- és Piackutató Intézet végezte 1002 fő megkérdezésével.
A kutatás Magyarországra vonatkozóan megállapította: a fogyasztók 35 százaléka nem, vagy helytelenül tudja, hogy jogosult a telefonon, postán vagy interneten keresztül vásárolt termékeket egy megadott időn belül indoklás nélkül visszaküldeni, és a vételárat visszakapni. Azt, hogy a vásárlást követő 2 éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni, 49 százalék, azt pedig, hogy a fogyasztó nem köteles a kéretlenül kapott termék árát kifizetni még akkor sem, ha a termékeket nem küldi vissza, 76 százalék tudja helytelenül vagy egyáltalán nem.
A fogyasztói jogok ismeretének növelése érdekében a bizottság most egy tudatosságnövelő kampányt indított Magyarországon is. A kampány tizennégy tagállamban fut, köztük Görögországban, Spanyolországban, Cipruson, Portugáliában, Bulgáriában, Lettországban, Olaszországban, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban, Litvániában, Észtországban és Szlovéniában.
Az uniós jogszabályoknak köszönhetően az európai fogyasztóknak erősebb jogaik vannak, és kiemelt védelmet élveznek az interneten történő vásárláskor, illetve online szolgáltatások igénybe vételekor - hangsúlyozta a közlemény szerint Vera Jourova, az Európai Unió jogérvényesülésért, fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztosa.
Hozzátette, a jogszabályoknak csak azok a fogyasztók látják hasznát, akik ismerik jogaikat, és tudják, hogyan érvényesítsék azokat. A legfrissebb felmérések azonban azt mutatják, hogy mindössze az európai fogyasztók 12 százaléka ismeri pontosan az alapvető jogait. Ezért indították el a tájékoztató kampányt, amellyel azt az üzenetet kívánják közvetíteni a fogyasztók felé, hogy szilárd és sérthetetlen jogok védik őket az internetes és a nem internetes vásárlásaik során egyaránt.
A kampány fel kívánja hívni a magyar fogyasztók figyelmét arra, hogy joguk van a hibás árukat megjavíttatni vagy kicseréltetni; az interneten vásárolt árukat 14 napon belül visszaküldeni; tisztességtelen kikötések nélküli szerződést kötni; hiteles és korrekt tájékoztatást és reklámokat kapni, s ahhoz is, hogy igénybe vegyék az Európai Fogyasztói Központok ingyenes segítségét a külföldi kereskedőkkel kapcsolatosan felmerült problémák kezelése érdekében.
A tudatosságnövelő kampány a fogyasztók mellett a kereskedőknek is szól, számukra is hasznos információkat kíván átadni. Ez azért is kiemelten fontos, mert a magyar fogyasztók 64 százaléka először a kereskedőkhöz fordul reklamációval. A kereskedőknek szóló, magyar nyelvű tájékoztató kiadvány az alábbi hivatkozáson keresztül érhető el!
Ezek érdekelhetnek még
2025. Március 25. 07:40, kedd | Belföld
Átadták a Semmelweis Egyetem felújított teljesítményélettani laborját
Átadták a felújított teljesítményélettani labort a Semmelweis Egyetem (SE) Rehabilitációs Klinikáján hétfőn Budapesten.
2025. Március 25. 07:39, kedd | Belföld
100-120 ezren válthatnak biztosítót a lakásbiztosítási kampány utolsó hetében
A lakásbiztosítási kampány utolsó hetében várhatóan 100-120 ezren váltanak biztosítót és ugyanennyien cserélhetik kedvezőbb feltételekre meglévő szerződésüket az Insura.hu biztosításközvetítő
2025. Március 25. 07:37, kedd | Belföld
Szijjártó Péter: új korszak kezdődött a magyar-amerikai kapcsolatokban
Új korszak kezdődött az Egyesült Államok és Magyarország közötti kapcsolatban, amelyet innentől kezdve a kölcsönös tisztelet és a kölcsönös előnyökre törekvés határoz meg
2025. Március 24. 07:54, hétfő | Belföld
Mávinform: Bicskénél folytatódik a győri vonal felújítása, március 24-től változik a menetrend
Március 24-től május 9-ig módosul egyes személyvonatok és intercityk menetrendje a győri fővonalon - tájékoztatta a Mávinform szombaton az MTI-t.