2020. október 1, csütörtök - Malvin

2019. Október 02. 10:46, szerda | Életmód

Az ember százszor több szén-dioxidot bocsát ki évente, mint a vulkánok

Az emberi tevékenység évente százszor több szén-dioxidot bocsát ki, mint a Földön lévő vulkánok az amerikai tudományos akadémia kutatói által készített, kedden bemutatott nagyszabású tanulmány szerint.

Az akadémia Deep Carbon Observatory (DCO) című tíz éve folyó kutatóprogramjának mintegy 500 tudósa az Elements című tudományos folyóiratban tette közzé naprakész számításait, becsléseit a Föld hatalmas belső széntárolóiról, arról, hogy mennyi szenet nyel el és bocsát ki természetes folyamatokban a Föld, és mennyit bocsát ki az ember.

A kutatók szerint a teljes földi szénnek csupán 0,2 százaléka - 43 500 gigatonna található az óceánok, a szárazföld felszíne fölött, a légkörben, a többi - több mint 1,845 milliárd gigatonna a föld kérgében, köpenyében és a földmagban.

A vulkánok és más magmatikusan aktív térségek által a légkörbe és az óceánokba kibocsátott szén-dioxidot évente 280-360 millió tonnára becsülik.

Az ember éves szénkibocsátása a fosszilis üzemanyagok és az erdők égetése által 40-100-szor nagyobb, mint a vulkanikus kibocsátás.

A kutatók kőzetminták szénizotópjainak méréséi alapján kimutatták a légköri szén-dioxid hosszú távú, kiegyensúlyozott stabilitását az elmúlt 500 millió évben, kivéve akkor, amikor legkevesebb öt alkalommal nagy rendellenességek, köztük hatalmas, katasztrofális magma-kibocsátások történtek. Ezen események óriási mennyiségű szenet bocsátottak ki, melegítették a légkört, elsavasították az óceánokat és tömeges kihalásokhoz - mint a dinoszauruszok - vezettek.

A kutatók becslése szerint a 66 millió évvel ezelőtti meteor-becsapódás a mexikói Yucatan-félszigeten, amely a dinoszauruszok háromnegyedét elpusztította, 425-1400 giatonna szén-dioxidot bocsátott ki, gyorsan felmelegítve a bolygót.

Csupán 2018-ban az emberi tevékenység 37 gigatonna szén-dioxidot bocsátott ki.

"A szén, amely minden élet alapja és létfontosságú energiaforrás az emberiségnek, mindenhol jelen van a földön a köpenytől a légkörig, Egy fenntartható jövő biztosítása érdekében , létfontosságú, hogy megértsük a Föld teljes szén körforgását" - idézte Marie Edmondst, a Cambridge-i Egyetem kutatóját a DCO közleménye.

A DCP tudósai hangsúlyozták, hogy a föld alsó köpenyében és a magban lévő teljes szén nagyságát még csak becsülni tudják, és az általuk számított adatok egyre pontosabbak lesznek, ahogyan a kutatások folytatódnak.

Becsléseik szerint a teljes szén a Földön 1,85 milliárd gigatonnára rúg, ebből 1,845 gigatonna van a földfelszín alatt.

1,5 milliárd gigatonna az alsóköpenyben, 315 millió a kontinensek és óceánok szilád kérgében, 30 millió a föld felső köpenyében.

43500 gigatonna a Föld felszíne fölött, 37 ezer gigatonna az óceánok legmélyén.

A DCO szakemberei szerint a 11 700 évvel ezelőtti utolsó jégkorszak óta aktív 1500 vulkán közül ma 400 bocsát ki szén-dioxidot. 670 ritkán tör ki.

2020. Szeptember 30. 12:01, szerda | Életmód

Tudatos életvitellel megelőzhető az érelmeszesedés

Rendszeres mozgással és tudatos életvitellel megelőzhető az érelmeszesedés - hívta fel a figyelmet Karádi István, a Semmelweis Egyetem Belgyógyászati és Hematológiai Klinika igazgatóhelyettese kedden az M1 csatornán.

2020. Szeptember 29. 15:31, kedd | Életmód

Először találtak kvazárhoz hasonlatos ultraibolya fényű galaxist

A kanári-szigeteki Gran Telescopio Canarias (GTC) űrteleszkóp és a chilei ALMA teleszkóphálózat segítségével tett felfedezésről a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Letters tudományos lap számolt be.

2020. Szeptember 29. 13:03, kedd | Életmód

A juharfa egy faja véd a legjobban a káros UV-sugárzás ellen

A korai juhar vagy más néven platánlevelű juhar (Acer platanoides) nyújtja a legnagyobb védelmet az emberek számára a Napból érkező ultraibolya sugárzás káros hatásaival szemben

2020. Szeptember 25. 16:06, péntek | Életmód

A madarak éneke is megváltozott a karantén alatt

A madarak énekhangjai is megváltoztak a világjárvány miatti korlátozások idején - állapította meg egy friss amerikai tanulmány.