2019. december 15, vasárnap - Valér

2019. Június 12. 16:01, szerda | Életmód

Egy bankkártyányi műanyagot eszünk meg hetente kutatók szerint

Olyan széleskörű a környezet műanyagszennyezettsége, hogy hetente öt gramm, egy bankkártyányi műanyagot ehetünk meg

– mutatta ki a Természetvédelmi Világalap számára az ausztráliai Newcastle Egyetem kutatói által készített, szerdán bemutatott tanulmány.
A műanyag főként a csapvíz és a palackozott víz fogyasztásával jut a szervezetbe, de a szinte láthatatlan polimerek megtalálhatók a kagylófélékben, a sörben és a vízben.

„2000 óta a világ oly sok műanyagot termelt, mint amennyit az előző években összesen, és ezek egyharmada beszivárgott a természetbe” – olvasható a jelentésben.

A kutatók következtetéseiket 52 korábbi tanulmány összegzése alapján vonták le, és először becsülték meg az ember által elfogyasztott műanyag súlyát, ami évente szerintük 250 grammra rúghat. Egy átlagos ember 1769 műanyagrészecskét fogyaszthat el hetente csupán vízfogyasztás által - írták.

A kutatók az európai vízminták 72,2 százalékában találtak mikroműanyagot, literenként 3,8 részecskét.

Az Egyesült Államokban jóval szennyezettebb a víz, a vízminták 94,4 százalékában mutattak ki mikroműanyagot, literenként 9,6 részecskét.

Kanadai kutatók által a múlt héten közzétett tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy évente fejenként legalább 50 ezer műanyagrészecskét esznek meg az emberek átlagosan és hasonló mennyiséget lélegeznek be.

„Nemcsak a műanyag szennyezi az óceánokat és más vízi utakat és öli meg a tengeri élővilágot, a műanyag mindannyiunkban ott van” – hangoztatta Marco Lambertini, a WWF International vezérigazgatója.

„Ha nem akarjuk, hogy bekerüljön a szervezetünkbe, fel kell tartóztatnunk azt a több millió műanyagot, amely évente a természetbe kerül” – tette hozzá.

Ha a jelenlegi folyamatok folytatódnak, az óceánokban egy köbtonna műanyag fog jutni minden három köbtonna halra 2025-re az Ellen MacArthur Alapítvány által közzétett The New Plastics Economy (Az új műanyag gazdaság) című jelentés szerint.

Címkék: bankkártya, evés, műanyag

2019. December 13. 18:03, péntek | Életmód

Eddig ismeretlen, alapvető kapcsolatot fedeztek fel az idegsejtek és az agyi immunsejtek között

Eddig ismeretlen, alapvető fontosságú kapcsolatot fedeztek fel az idegsejtek és az agyi immunsejtek között a Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (KOKI), a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Kiváló Kutatóhelye tudósai

2019. December 11. 13:02, szerda | Életmód

A felnőttek is függővé válhatnak a digitális eszközöktől

Nemcsak a gyerekeket és a fiatalokat veszélyezteti a digitális eszközök állandósult használata, a felnőttek is függővé válhatnak - hívta fel a figyelmet Steigervald Krisztián generációkutató szerda reggel az M1-en.

2019. December 10. 15:02, kedd | Életmód

Télen különösen fontos a tudatos és egészséges étkezés

A táplálkozás jelentősen befolyásolja az energiaszintet, ezért télen különösen fontos a tudatos, egészséges étkezés – közölte Vékony Blanka, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának egyik tanára kedden az M1-en.

2019. December 10. 07:32, kedd | Életmód