2020. augusztus 11, kedd - Zsuzsanna

2018. Május 03. 05:00, csütörtök | Bulvár
Forrás: mti - fotóillusztráció: pixabay

Felfedték a rózsák genetikai titkait - Finom gyümölccsel áll rokonságban

Megfejtették a rózsák teljes genetikai kódját, és egyebek mellett kiderült, hogy az illatos virág közelebbi rokonságban áll az eperrel, mint gondolnánk - számolt be a tudományos eredményről szerdán a BBC News.

A rózsák genetikai térképét egy nemzetközi kutatócsoport készítette el nyolc év alatt. A tudósok megállapították, hogy a rózsa mely génjei felelősek az illatért, a színért és a virág tartósságáért - mondta el a lyoni ENS egyetem munkatársa, a kutatást vezető Mohammed Bendahmane.

"Elkészült a rózsák történetének könyve. Egy könyv, amely segít megérteni a rózsákat, evolúciós fejlődésüket és nemesítésüket" - fogalmazott a tudós.

A Nature Genetics folyóiratban publikált tanulmány több mint 40 francia, német, kínai és brit tudós munkáját összegzi. Mint írták: a genetikai információ birtokában a rózsatermesztők új, tovább virágzó fajtákat tudnak nemesíteni, amelyek a növényi kártevőkkel szemben is ellenállóbbak.

A genetikai térkép a Rosaceae családról is többet árul el, ahová az almák, a körték és az eprek is tartoznak.

"A rózsa és az eper egymáshoz nagyon közel álló fajok" - hangsúlyozta Bendahmane.

A rózsák több ezer éve a kertek díszei, termesztésük feltehetőleg Kínában kezdődött. A Római Birodalom korában vadon nőttek a Közel-Keleten, ünnepségeken szórták a rózsaszirmokat vagy illatszert készítettek belőlük.

A 15. században a rózsa a brit trónért folyó küzdelem szimbólumává vált a rózsák háborúja idején. A fehér rózsa a York-házat képviselte, a vörös rózsa pedig a Lancaster-házat - emlékeztet a BBC News.

Címkék: eper, genetika, rózsa

2020. Augusztus 11. 17:19, kedd | Bulvár

Andonik 4s vendége Sipos F. Tamás - VIDEÓ

Mi lesz a sorsa a szórakoztató iparnak, ha augusztus 15. után nem lehet rendezvényeket szervezni? Focimeccsekre miért lehet járni, koncertekre pedig miért nem?

2020. Augusztus 11. 16:06, kedd | Bulvár

Nagyragadozók ürülékéből jut pénzhez egy, a járvány miatt bevétel nélkül maradt német cirkusz

Nagyragadozók - macskák és más kisebb ragadozók távoltartására alkalmas - ürülékéből jut pénzhez egy, a járvány miatt bevétel nélkül maradt német cirkusz.

2020. Augusztus 11. 08:07, kedd | Bulvár

Puskás Ferenc bekerül a legnépszerűbb focis videójáték legendái közé

Puskás Ferenc bekerül a legnépszerűbb labdarúgó-videójátékban a FIFA legendái közé.

2020. Augusztus 11. 07:01, kedd | Bulvár

Andonik Jako Sport vendége Cory a Happy Gang-ből - VIDEÓ

Mivel tartja formában magát Cory a Happy Gang-ből? Hogyan tartsuk magunkat fiatalon? Válaszok a videóban!