Városlista
2024. április 27, szombat - Zita

Hírek

2023. Október 07. 13:00, szombat | Helyi
Forrás: Népszava

Hatszor kell le- és felszállnia annak, aki vonattal utazik a Szombathely-Csorna-Budapest vasútvonalon

Hatszor kell le- és felszállnia annak, aki vonattal utazik a Szombathely-Csorna-Budapest vasútvonalon

Nem csak a nemzetközi járatokkal, a belföldiekkel sem sikerült összehangolnia a MÁV-nak a nagy biatorbágyi pályafelújítást.

– Ilyen még nem volt! Ez agyrém! – fakadt ki egy férfi a szombathelyi vasútállomás előtt.

– Idős ember vagyok, sokat utaztam már MÁV-val, nagyjából tudom mire lehet számítani, de azért ez mégiscsak sok! – erősített rá egy útitársa.

– Tűrhetetlen! – foglalt állást egy másik utas, aki állítása szerint harminc éve utazik ezen a vonalon, ám ekkora káoszt még nem tapasztalt.

Indulatukat azt váltotta ki, hogy a Szombathely-Csorna-Budapest vonalat egy időben egyszerre két pályafelújítás is érinti, így az utazóknak kétszer is járművet kell váltaniuk.- írta cikkében a Népszava. Az első szakaszon, Szombathelytől Csornáig azért kell buszra ülniük, mert szeptember 29-től felújításba kezdett itt a vonalért felelős Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. Csornán aztán buszról vonatra váltanak az utasok, ám csak Tatabányáig roboghatnak vasúton. Ott ugyanis újra buszra kell ülniük, mivel a MÁV szeptember közepétől kapkodva elrendelte a Budapest-Tatabánya-Győr vasútvonal Biatorbágy és Szárliget közötti, veszélyesen rossz állapotú szakaszának felújítását. A Szombathely és Budapest közötti vonal elején és végén lévő két szakasz felújítása egyidejűleg zajlik, és várhatóan december közepéig tart.

Vagyis az utasoknak még hosszú ideig ilyen körülményekre kell készülniük. Ami meglehetős indulatok vált ki. Főleg a kisgyerekesek és idősek, fővárosi kórházba tartók panaszolták, hogy „nem leányálom” vonatról le, buszra fel kapaszkodni, cipekedni, zsúfolt körülmények között utazni.

Az összehangolatlan pályafelújítások miatt a Népszava megkereste mindkét vasúttársaságot. A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút illetékeseitől többek között azt kérdezték: miért nem vártak a szombathelyi pályaépítéssel addig, amíg a MÁV befejezi a Biatorbágy és Szárliget közötti szakasz felújítását?

A GYSEV szerint nem tehettek másként, mert „a szombathelyi állomás páros állomásfejének állapota és a 2023-2024-es menetrend betartása feltétlenül szükségessé teszi az átépítést.” Ráadásul a cég állítja, hogy régóta tudott a MÁV is a munkájukról.

„A kivitelezés előtt több évig tartott az előkészület, ezalatt elkészítettük a terveket, kiírtuk a közbeszerzéseket, és a kivitelezésre több alvállalkozóval is szerződést kötöttünk. Mind a 2023. évi üzleti, mind pedig a vágányzári tervünkben szerepel a munka elvégzése. A vasútvállalatokkal több körben egyeztettük a vágányzár alatti közlekedési rendet. Az anyagok, a munkagépek és az egyéb szükséges kapacitások már az év első felében lekötésre kerültek. A vágányzár lemondása a megkötött közbeszerzési szerződések alapján jelentős kötbérfizetési kötelezettséget vont volna maga után.” – írta a társaság.

A MÁV nem tagadta, hogy a GYSEV időben készült a felújításra, ám a társaság szerint a biatorbágyi munkát nem halaszthatták el.

– A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszán bevezetett vágányzár időpontjának kiválasztása során az üzembiztonsági szempontok kerültek előtérbe – közölte a Népszava érdeklődésére a MÁV kommunikációs igazgatósága. Azt nem tették hozzá: a MÁV nemrég még a vonatok lassításával is beérte volna ezen a szakaszon, Lázár János közlekedési miniszter utasítására indult el kapkodva, alapos előkészítés nélkül a munka. Azt ugyanakkor közölte a cég: „A menetrendszerűség mihamarabbi visszaállítása csak a vágányok felújításával valósítható meg, ezért a lehető leghamarabb el kellett kezdeni a munkálatokat. A szokásos tervezési gyakorlattól eltérően, most nem volt idő a vágányzárak összehangolására, azonban a vonatok közlekedése során igyekszünk olyan megoldásokat találni, melyek az utazók számára a lehető legkisebb kellemetlenséget okozzák.”

Mindez különösen az osztrák vasút (ÖBB) múlt heti döntésének ismeretében abszurd. Az osztrák vasúttársaság egy hete bejelentette, hogy október 2-től levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról a Budapest–Bécs fővonalon. Azért, mert a Biatorbágy és Szárliget közötti felújítás miatt annyit késtek a nemzetközi járatok, ami már tolerálhatatlan volt Ausztriában. Emiatt október 2-a és 26-a között nem lehet közvetlen járaton utazni Münchenbe Budapestről vasúton: a vonatokat Bécsben megállítják, a München felé utazóknak át kell szállniuk.

További részletek a Népszava cikkében.

Címkék: átszállás, GYSEV, máv, vonat

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 27. 09:00, szombat | Helyi

Egy győri nőnek 48 millió forintja bánta a hiszékenységét

Megint az AnyDesk alkalmazás! Az elkövetők most banki alkalmazottnak, majd rendőrnek adták ki magukat.

2024. Április 26. 16:00, péntek | Helyi

Vadász nyári tábor gyerekeknek

Két turnusra lehet jelentkezni.

2024. Április 26. 13:00, péntek | Helyi

Hétvégi és május elsejei programok a Rábaközben

Hova menjek? Mit csináljak?

2024. Április 26. 09:00, péntek | Helyi

A Castrum 9 versenyzője 7 érmet hozott haza a Diákolimpiáról

56 klub 612 versenyzője küzdött.