Városlista
2025. szeptember 21, vasárnap - Máté

Hírek

2025. Szeptember 20. 19:00, szombat | Életmód
Forrás: lwp.hu

Így takarítunk mi

Így takarítunk mi

Elkészült az első magyarországi tisztaság körkép kutatás.

Hetente többször, néhány óráig, higiéniai okokból – többek között ezek a megállapítások a leginkább jellemzők a magyarok takarítási szokásaira. A tisztítástechnológia szakértője, a Kärcher megbízásából készült Tisztaságkörkép2025 című kutatás azt vizsgálta, hogyan tartjuk tisztán otthonainkat, mi motivál ebben, mennyi időt, energiát szánunk rá. A felmérésből az is kiderült, hogy a takarításhoz való hozzáállásban és a feladatok megosztásában jelentős különbségek vannak a nők és a férfiak között. A Kärcher innovatív eszközeivel, például a most jelentős kedvezménnyel megvásárolható, porszívózást, felmosást, padlószárítást egyben kínáló FCV berendezésekkel támogatja a kényelmes és gyors takarítást.

A hazai lakosság túlnyomó többsége fontosnak tartja, hogy tiszta legyen otthona, ennek megfelelően rendszeresen takarítja is azt – ez az egyik legfontosabb megállapítása a Kärcher megbízásából a Momentor kutatócég által végzett felmérésnek. A Tisztaság körkép kutatás arra is rámutat, hogy a nők közül még mindig nagyon sokan úgy látják, hogy magukra maradnak a takarítás feladatával.

A felmérés során megkérdezettek közel háromnegyede jelezte, hogy fontos számára, hogy rendezett és higiénikus legyen az otthona, de ez nem jelenti azt, hogy minden nap makulátlan állapotban tartják. A válaszadók ötödének nagyon fontos lakása tisztasága és ennek megfelelően ők mindig odafigyelnek erre. Érdekes módon a megkérdezettek 5 százaléka azt jelezte, hogy nem különösebben fontos számára, hogy mennyire tiszta lakása, kevesebb mint egy százalékuk pedig egyáltalán nem tulajdonít ennek jelentőséget.

A magyarok 17 százaléka naponta takarítja otthonát

A magyaroktöbb mint 80 százaléka hetente legalább egyszer takarít, és 40 százalék azok aránya, akik egy héten többször is rászánják magukat erre. Meglepően sokan vannak – az összes válaszadó 17 százaléka -, akik még ezzel sem elégednek meg, és naponta nekiállnak otthonuk tisztításának. A másik végletet pedig az a mintegy 5 százaléknyi honfitársunk jelenti, akik még a havi egy takarítást is túlzásnak tartják.

A Kärcher felmérése alapján a relatív többség – a válaszadók valamivel kevesebb mint harmada – hetente 1-2 órát tölt otthona tisztán tartásával. A megkérdezettek negyede már heti szinten 2-4 órát szán erre, 12 százalékuk pedig 4-6 órát. Viszonylag sokan vannak – közel 16 százalék -, akik1 óránál is kevesebbet fordítanak erre a célra.

A hetente takarítással töltött idő kapcsán érdemes megemlíteni, hogy ebben a mutatóban jókora eltérések vannak a nők és a férfiak között. Míg a hölgyek mindössze 7,5 százaléka jelezte azt, hogy heti szinten kevesebb mint egy órát tölt ezzel a tevékenységgel, az urak esetében már közel 25 százalék volt ez az arány. Az is tanulságos, hogy a nők esetében a legtöbben (32,7 százalék) a heti 2-4 órát jelölték meg, mint takarítással töltött időt, a férfiak körében viszont az 1-2 óra volt a leggyakoribb válasz (37 százalék). A nők 4,5 százaléka választotta azt az opciót, hogy hetente 8 óránál is többet szán a takarításra, a férfiak közül ehhez képest, mindössze 1,2 százalék jelezte ezt.

A konyha és a fürdő jelentik a legnagyobb kihívást

A Tisztaság körkép kutatás során arra is rákérdeztek, hogy miért tartják fontosnak a magyarok a takarítást. A válaszadók több opciót is megjelölhettek és a legtöbben (70,3 százalék) azt jelezték, hogy higiéniai okok miatt fontos ez számukra. A megkérdezettek közel fele azért is takarít, mert mentálisan megnyugtatja, hogy tiszta otthonban él. A válaszadók több mint harmadarendszeretőnek tartja magát, és azért lát neki a takarításnak, mert zavarja a rendetlenség. Viszonylag sokan, a résztvevők negyede viszont csak akkor érzi szükségét, amikor már túlságosan nagy a felfordulás. Érdekes módon szinte ugyanannyi ember számára fontos a takarítás a barátok vagy családtagok vendégül látása miatt (22,8 százalék) és azért, mert a tiszta környezet segíti a koncentrálásban és a produktivitásban (21,2 százalék).

A felmérésből az is kiderült, hogy mely helyiségek jelentik a legnagyobb kihívást a takarítás során. A válaszadók relatív többsége, közel egyharmada a konyhát jelölte meg, negyedük számára pedig a fürdőszoba tisztán tartása jelenti a legkomolyabb feladatot. A megkérdezettek ötöde viszont azt jelezte, hogy egyik helyiség takarítása sem jelent kihívást számára.

Eltérő tapasztalatok

A Tisztaság körkép kutatás egyik legérdekesebb tanulsága, hogy jókora eltérés van abban, miként ítélik meg a nők, illetve a férfiak, hogy mennyire veszik ki a részüket a takarításból. A mindkét nem véleményét tartalmazó összesítés szerint minimális az eltérés azok aránya között, akik egyedül (29,5 százalék) végzik el ezt a feladatot, illetve azok között, akik párjukkal tartják tisztán otthonukat (27,1 százalék). Ugyanakkor a nők 40 százaléka jelezte azt, hogy egyedül rá hárul a takarítás feladata, míg a férfiak estében 18 százalék volt az ezt válaszolók aránya. Még nagyobb a különbség a közös takarítás megítélésében. A férfiak 42 százaléka ítéli meg úgy, hogy párjával közösen végzi ezt a házimunkát, a nők közül ugyanakkor csak 13 százalék jelezte ezt.

Azok aránya, akik főleg maguk végzik a takarítást, amihez néha kapnak segítséget,21 százalék. A válaszadók 14 százaléka jelezte azt, hogy az egész család kiveszi a részét ennek a feladatnak az ellátásából.

„A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a magyarok számára kiemelten fontos otthonaik rendezettsége és tisztasága, ráadásul egyre több családban közös feladatként tekintenek a takarításra. A Kärchernél mindig arra törekszünk, hogy innovatív, megbízható és nagyteljesítményű termékeinkkel megkönnyítsük a ház körüli és az otthonon belüli munkákat egyaránt. Ennek jegyében alkottuk meg a porszívózást, felmosást és a padló szárítását egyben megoldó FCV padlótisztítóinkat. Ezekkel a berendezésekkel kényelmesen, időt spórolva lehet takarítani, ráadásul most jelentős kedvezménnyel kínáljuk ilyen típusú porszívóinkat”– mondta el Szeles Dóra, a Kärcher Magyarország Marketing- és termékmenedzsment vezetője.

Címkék: takarítás

Ezek érdekelhetnek még

2025. Szeptember 20. 09:09, szombat | Életmód

Az érettségit és szakmát is adó technikumokat választotta 2025-ben a legtöbb diák

A szakképzés népszerűsége évek óta töretlen, 2025-ben ismét az 5 éves, érettségit és szakmát is adó technikumokat választotta a legtöbb diák -

2025. Szeptember 19. 07:34, péntek | Életmód

OTP Ingatlanpont: a belföldi lakáspiacon szűkülhet az alku mértéke a következő hónapokban

A belföldi lakáspiacon a nyáron átlagosan 5,8 százalékos alku volt jellemző, a következő hónapokban azonban szinte biztosan szűkül az alku mértéke minden részpiacon, a folyamat hátterében az Otthon Start program áll -

2025. Szeptember 13. 19:00, szombat | Életmód

Szülői kihívások kisbaba és tinikorban

kis gyerek kis gond, nagy gyerek nagy gond?