Városlista
2024. április 29, hétfő - Péter

Hírek

2013. Augusztus 28. 05:00, szerda | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Jogom van tudni: bírósági tárgyalások az osztályfőnöki órákon

Jogom van tudni: bírósági tárgyalások az osztályfőnöki órákon

'Közös, politikán felül álló felelősségünk, hogy a gyermekeket tájékoztassuk jogaikról, tegyünk a gyermekáldozatok védelmében és legyőzzük a társadalom közömbösségét' – hangsúlyozta Balatoni Monika, társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár. A 'Jogom van tudni' elnevezésű programsorozatot tavasszal indította útjára a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, együttműködve a Drámapedagógiai Nevelést Segítő (DNS) Alapítvánnyal. Országszerte 30 iskolában tartottak jogtudatosságot erősítő osztályfőnöki órákat.

A gyermekbarát igazságszolgáltatás lényege, hogy a gyermek az eljárás minden szakaszában értse: mi történik vele, cselekedeteinek mik a következményei, és éreznie kell, hogy véleményét kellő súllyal veszik figyelembe a hatóságok.

A KIM-DNS osztályfőnöki óra program a 14-16 év közötti fiatalokat szólította meg. Fő célkitűzése, hogy emberközelibbé, élményszerűbbé és áttekinthetőbbé tegyék a fiatalok számára az igazságszolgáltatást. 'Megtettük azokat az intézkedéseket, melyeket magunk elé célul kitűztünk' – mondta el Balatoni Monika nyitóbeszédében. A pilot program keretein belül harminc iskolában (5 budapesti és 25 vidéki) tartottak drámapedagógiai órákon bírósági tárgyalásokat a tanulók részvételével, így vezetve be őket a jog- és igazságszolgáltatás világába.

A speciális órákon szimulálták a bírósági tárgyalást, a kihallgatási szakaszban ismertették a jogi definíciókat, s lefolytatták a bűneset tárgyalását. A vádlottat minden esetben egy színész testesítette meg, a bírók a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium munkatársai voltak. A diákok a megfigyelő, a tanú, a védő és az ügyész szerepeket ölthették magukra.

A program során kiderült, hogy a fiatalok nem kapnak elég információt jogaikról, sokszor nincsenek tisztában sem kötelességeikkel, sem helyzetükkel. Azt sem magától értetődő hogy felismerjék, ha áldozattá válnak. Ennek több oka van: a gyermekek sokszor az alapfogalmakat sem értik, mert annyira erős a szaknyelv. A bíróságok nem gyerekbarát, a fiatalok számára teljesen idegen és rémisztő közegek. A programmal ezek leküzdését célozták meg, hiszen jogi szakkifejezéseket tanultak és használtak, megismerkedtek a bíróságok légkörével, viselkedésformáival.

Eddig megtett intézkedések, programok

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium már számos programot indított, mellyel a fiatalokat kívánták informálni, valamint a társadalmat próbálták kizökkenteni a közömbösségéből és aktív cselekvésre buzdítani.

A Joglabirintus során a ténylegesen felállított labirintusból kell kitalálniuk a gyermekeknek, érzékeltetve, hogy a jogi útvesztők sokszor milyen átláthatatlanok.

A KIMI-kamionnal a gyerekfesztiválokon találkozhattunk, ahol a kamionban a gyerekek tanácsokat kaptak arról, hogyan kerüljék el a veszélyes helyzeteket - mindezt kvízek, fejtörők és játékok segítségével. A gyermekek találkozhattak KIMI-vel, aki hiteles adatközlőnek bizonyult, mert szívesen ismerték meg általa és vele együtt játékosan a jog alapfogalmait. A programot KIMI-mentorok közvetítették a civil társadalom felé.

'Egy életre nyomot hagy' elnevezésű KIM-program a családon belüli erőszak ellen irányult. A 'Te légy a hangja' nevű kampány pedig a pedofília ellen való fellépésre sürgette a felnőtt társadalmat.

'A magyar társadalmat aktivizálni kell'

Balatoni Monika kifejtette: a politika nem képes egyedül megoldani a problémát. A törvényalkotás nagyban hozzájárul a gyermekvédelemhez, ugyanakkor szükség van az állampolgárok a társadalom egésze iránt való felelősségérzetére is. Ehhez olyan programokra van szükség, mely mind a gyerekeket, mind a felnőtt társadalmat segítik és támogatják abban, hogy felismerjék azokat a helyzeteket, ahol nem maradhatunk közömbösek, ahol tudni kell, mikor és melyik hatósághoz fordulhatunk.

Számos következtetés és terv

A program szociológiai értékelését Kabainé Tóth Klára, a drámapedagógiai módszer kidolgozását pedig Katona Zsuzsanna tanár, drámapedagógus végezte. Összefoglalójukban elmondták a projekt létjogosultságát az is alátámasztja, hogy a diákok nagyobb számban érintettek a témában, mint azt előzetesen várták: a tanulók 45 százalékának van köze az igazságszolgáltatáshoz, s minden hetedik tanuló ismer elkövetőt.

A felmérések során kiderült, a fiatalok érdeklődnek a téma iránt, hasznosnak és fontosnak ítélték a programot, s elsöprő többségük másoknak is ajánlaná azt.

A módszereket és kutatásokat a pedagógus továbbképzésbe is szeretnék beépíteni, később pedig a pedagógus alapképzés, az etika órák és az osztályfőnöki órák részévé kívánják tenni. A minisztérium céljai közt szerepel az is, hogy minden iskolába eljussanak a jogtudatosságot megismertető módszertani könyvek és prevenciós anyagok.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 28. 09:04, vasárnap | Belföld

Az ötös lottó nyerőszámai

A televízióban közvetített számsorsoláson az alábbi nyerőszámokat húzták ki szombaton az ötös lottón:

2024. Április 28. 08:51, vasárnap | Belföld

Orbán Viktor Zugligeten folytatta kampánykörútját

A Hegyvidék polgármesterével és polgármester-jelöltjével, Pokorni Zoltánnal és Fonti Krisztinával találkozott kampánykörútja következő állomásán Orbán Viktor miniszterelnök, a Fidesz elnöke szombaton

2024. Április 28. 08:50, vasárnap | Belföld

Nacsa Lőrinc: tarthatatlan és elfogadhatatlan a háborús benzinár

2024. Április 27. 06:00, szombat | Belföld

Mentőautó ütközött Budapesten, többen megsérültek

Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este, a karambolban többen megsérültek.