2020. szeptember 28, hétfő - Vencel

2015. Szeptember 23. 13:11, szerda | Bulvár
Forrás: MTI

Kutatás: személyre szabott bakteriális felhő vesz körül mindannyiunkat

A szervezetünkben élő és a bőrfelületünket benépesítő mikroorganizmusok közül mindannyian a baktériumok millióival árasztjuk el a környezetünket, az egyéni jellegzetességek alapján beazonosíthatók e \"felhők\" gazdái

- erre a következtetésre jutottak az Oregoni Egyetem kutatói, akik eredményeiket a szabad hozzáférésű PeerJ tudományos folyóiratban ismertetik.

A vizsgálatban 11 önkéntes vett részt, akik meghatározott időt töltöttek az egyszemélyes, alaposan fertőtlenített kísérleti kamrákban. A kutatók összesen 312 levegő- és pormintát gyűjtöttek, amelyekben a genetikai vizsgálatok során sok ezer különféle mikroorganizmust azonosítottak - olvasható az eScience News tudományos hírportálon.

A kutatók az összes résztvevő környezetében kimutatták az olyan mikroorganizmusokat, mint például a szájüregben megtalálható Streptococcus, vagy a bőrön tenyésző "pattanásbaktérium", a Propionibacterium acnes, és a Corynebacterium. Ugyanakkor a mikrobiális "felhők" összetételükben jelentős eltéréseket mutattak, ráadásul a mintavételtől számítva 4 órán belül megőrizték az egyéni, a "kibocsátó" személyhez köthető sajátosságaikat.

"Első ízben sikerült demonstrálni, hogy mindenki személyre szabott bakteriális felhőt bocsát ki" - fogalmazott James F. Meadow, a tanulmány első szerzője, aki szerint a kutatások egyrészt segítenek megérteni, hogy miként hat az emberi mikrobiom az egyén közvetlen környezetre, másrészt kideríteni, hogy miként terjednek a fertőzések egy-egy épületen belül. Az eredményeknek van kriminológiai aspektusa is, hiszen felvetik annak a lehetőséget, hogy távlatilag a mikrobiom-lenyomat alapján bizonyítani lehet, tartózkodott-e az adott személy valahol, vagy sem. Azt viszont a kutatók egyelőre nem tudják megmondani, hogy egyes személyek bakteriális "felhője" kimutatható-e a tömegben.

A mikrobiom az emberi bőr felszínén és testüregeiben élő, elképzelhetetlen mennyiségű mikroorganizmus, amely dinamikus kölcsönhatásban van a gazdaszervezettel. A mikrobiom összetételét befolyásolja a táplálkozásunk, az anyagcserénk, az immunrendszerünk működése. Ugyanakkor a mikrobiom által kiválasztott jelentős mennyiségű anyagcseretermék (metabolit) a véráramba kerülve hatással van az emberi szervezet metabolizmusára.

2020. Szeptember 27. 07:00, vasárnap | Bulvár

Diéta Percek: Souvlaki tzatzikivel - VIDEÓ

Szeretitek a görög konyhát? Mert ebben a videóban Varga Feri souvlakit dog készíteni tzatzikivel. Ahogy azt Görögországban szokták! Jó szórakozást és jó főzést!

2020. Szeptember 26. 18:00, szombat | Bulvár

Andonik 4s vendége Kefír (V-Tech) - VIDEÓ

Egy rendhagyó Andonik 4s a Balaton partjáról. Mi volt Kefír első balatoni emléke? Hogy indult zenei karrierje? Erről mesélt nekünk a műsorban

2020. Szeptember 26. 14:00, szombat | Bulvár

Tortával ünnepelték a negyvenéves Golo nevű hím gorillát a Budapesti Állatkertben, az emlős születésnapja vasárnap lesz, de az intézmény gondozói már pénteken felköszöntötték az ünnepeltet

2020. Szeptember 26. 07:00, szombat | Bulvár

Főzzünk Robival! Túrógombóc - VIDEÓ

Ebben az adásban Robi elmondja nekünk a finom túrógombóc helyes arányait és háromféle tálalási módot is mutat nekünk! Jó szórakozást!