2024. április 25, csütörtök - Márk

2015. Szeptember 23. 13:11, szerda | Bulvár
Forrás: MTI

Kutatás: személyre szabott bakteriális felhő vesz körül mindannyiunkat

A szervezetünkben élő és a bőrfelületünket benépesítő mikroorganizmusok közül mindannyian a baktériumok millióival árasztjuk el a környezetünket, az egyéni jellegzetességek alapján beazonosíthatók e \"felhők\" gazdái

- erre a következtetésre jutottak az Oregoni Egyetem kutatói, akik eredményeiket a szabad hozzáférésű PeerJ tudományos folyóiratban ismertetik.

A vizsgálatban 11 önkéntes vett részt, akik meghatározott időt töltöttek az egyszemélyes, alaposan fertőtlenített kísérleti kamrákban. A kutatók összesen 312 levegő- és pormintát gyűjtöttek, amelyekben a genetikai vizsgálatok során sok ezer különféle mikroorganizmust azonosítottak - olvasható az eScience News tudományos hírportálon.

A kutatók az összes résztvevő környezetében kimutatták az olyan mikroorganizmusokat, mint például a szájüregben megtalálható Streptococcus, vagy a bőrön tenyésző "pattanásbaktérium", a Propionibacterium acnes, és a Corynebacterium. Ugyanakkor a mikrobiális "felhők" összetételükben jelentős eltéréseket mutattak, ráadásul a mintavételtől számítva 4 órán belül megőrizték az egyéni, a "kibocsátó" személyhez köthető sajátosságaikat.

"Első ízben sikerült demonstrálni, hogy mindenki személyre szabott bakteriális felhőt bocsát ki" - fogalmazott James F. Meadow, a tanulmány első szerzője, aki szerint a kutatások egyrészt segítenek megérteni, hogy miként hat az emberi mikrobiom az egyén közvetlen környezetre, másrészt kideríteni, hogy miként terjednek a fertőzések egy-egy épületen belül. Az eredményeknek van kriminológiai aspektusa is, hiszen felvetik annak a lehetőséget, hogy távlatilag a mikrobiom-lenyomat alapján bizonyítani lehet, tartózkodott-e az adott személy valahol, vagy sem. Azt viszont a kutatók egyelőre nem tudják megmondani, hogy egyes személyek bakteriális "felhője" kimutatható-e a tömegben.

A mikrobiom az emberi bőr felszínén és testüregeiben élő, elképzelhetetlen mennyiségű mikroorganizmus, amely dinamikus kölcsönhatásban van a gazdaszervezettel. A mikrobiom összetételét befolyásolja a táplálkozásunk, az anyagcserénk, az immunrendszerünk működése. Ugyanakkor a mikrobiom által kiválasztott jelentős mennyiségű anyagcseretermék (metabolit) a véráramba kerülve hatással van az emberi szervezet metabolizmusára.

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Bulvár

Elszabadult katonalovak okoztak sérüléseket és károkat Londonban

Elszabadult katonalovak okoztak személyi sérüléseket és jelentős anyagi károkat szerdán London belvárosában. Három sérült katonát és egy civilt kórházba kellett szállítani.

2024. Április 23. 06:43, kedd | Bulvár

A szicíliai maffiavezér álnéven udvarolt nőknek a közösségi oldalakon

Agglegény orvosként regisztrálta magát, és nőkkel keresett kapcsolatot a legnagyobb közösségi oldalakon Mattia Messina Denaro, a Cosa Nostra szicíliai maffiaszervezet volt vezetője - hozták nyilvánosságra a hatóságok hétfőn.

2024. Április 21. 11:26, vasárnap | Bulvár

Médiakutató: korszakalkotó a Delta mesterséges intelligenciával alkotott műsorvezetőjének megjelenése

Korszakalkotónak nevezte a köztelevízió Delta című műsora mesterséges intelligenciával alkotott szereplőjének felbukkanását Szűts Zoltán médiakutató az M1 aktuális csatorna Ma reggel című műsorában vasárnap.

2024. Április 20. 09:47, szombat | Bulvár

Kizuhant egy hároméves kisgyermek egy emeletes ház ablakából Csepelen

Kizuhant egy hároméves kisgyermek egy emeletes ház ablakából a főváros XXI. kerületében, Csepelen, a Kossuth Lajos utcában pénteken. A gyermeket a mentők kórházba vitték.