Városlista
2024. április 25, csütörtök - Márk

Hírek

2017. Július 01. 05:02, szombat | Belföld
Forrás: infovárosok

Rejtélyes magyarok a Titanic fedélzetén

Rejtélyes magyarok a Titanic fedélzetén

Több mint 100 évvel a Titanic katasztrófája után is rejtély, hogy voltak-e honfitársaink, és ha igen, hányan a világhíres óceánjáró fedélzetén, amikor a hajó 1912. április 15-én hajnalban hullámsírba merült.

Július 20-án Budapestre érkezik a Titanic kiállítás, amely a katasztrófa magyar vonatkozású titkaira is próbál válaszokat adni.

Egy magyar származású áldozata mindenképpen volt a Titanic katasztrófájának, ám ő hivatalosan Őfelsége alattvalójaként, brit állampolgárként szerepelt az utaslistán - derül ki Elter Tamás szakíró kutatásaiból. Leopold Weisz kétségkívül magyar volt, Weisz Lipót néven 1875-ben született Veszprémben, és 19 évesen döntött úgy, hogy Angliában folytatja szobrászati tanulmányait. Később Kanadában látta meg a lehetőséget, ahol nagyra értékelték fa- és kőfaragásait. A művészetét olyan bőkezűen honorálták, hogy Weisz hazautazott belga származású feleségéért, Mathilde Francoise-ért Angliába, hogy együtt keljenek át az óceánon, és Montreálban kezdjenek új életet.

Elter kutatásai szerint 1912. április 14-én este, vacsora után a pár a fedélzeten sétált, amikor a fiatalasszony azt mondta férjének, hogy rosszak az előérzetei. Nem sokkal később Mathilde már egy mentőcsónakban ült, a szépreményű ifjú szobrász, Leopold Weisz azonban az óceánba veszett. A Titanic egyetlen bizonyíthatóan magyar származású áldozatának vízen lebegő holttestét később megtalálták és kiemelték. Öltönyéről, pontosabban az abba varrt monogramról illetve aranyról azonosították. Leopold Weisz, azaz Weisz Lipót ma Kanadában nyugszik.

Több más magyarról is cikkeztek a korabeli újságok, akik állítólag a Titanicon utaztak. Az egyik ilyen Reischl Mátyás, aki saját elmondása szerint az első osztályon volt pincér és egy jégtáblára kapaszkodva élte túl a tragédiát. Reischl szívesen anekdotázott az esetről soproni otthonában, de egyetlen utas-, vagy munkavállaló listán, továbbá a túlélők névsorában sem szerepel a neve. Ugyanígy nincs hihető említés a többi magyar névről sem, amelyek a sajtóban keringtek, a „magyarként" említett áldozatokról pedig kiderült, hogy valójában mind horvát, illetve délszláv származásúak voltak.

„Több más állítólagos magyar utas is felbukkant az évek során, így például a Czirbusz Géza, Horváth Dénes, Veress Zoltán és Baghy Irma neveit ismertette a sajtó, ám ezek egyetlen korabeli dokumentumban sem szerepelnek. A Titanic túlélőit megmentő Cunard gőzös, a Carpathia magyar hajóorvosa, Dr. Lengyel Árpád mind a 705 fedélzetre emelt túlélővel találkozott, azonban ő sem tett említést egyetlen honfitársról sem” - közölte Elter Tamás.

Ha volt más magyar a Titanic fedélzetén, akkor az ő személyét még mindig titkok övezi.

Július 20-tól Budapesten, az egykori VAM Design Centerben lesz látható a világhírű Titanic kiállítás, amely ezúttal egy magyar teremmel is várja a látogatókat.

Címkék: kiállítás, Titanic

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Belföld

Használtautó-kereskedőt buktattak le az adóellenőrök

Megbukott az adóellenőrzésen az a használtgépjármű-kereskedő, aki nyilvántartásait meghamisítva fiktív kölcsönszerződésekkel fedte el bevételeit.

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Belföld

A kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy áraikat igazítsák a régiós átlaghoz

A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós átlaghoz, hogy a magyar üzemanyagárak ne szakadjanak el attól - jelentette be a nemzetgazdasági miniszter szerdán.

2024. Április 24. 18:24, szerda | Belföld

IPOSZ konferencia a Digitalizációs Keretmegállapodás megvalósulásáról

Hévízen, az IPOSZ által szervezett konferencián az európai digitális átmenet és a Digitális Keretmegállapodás végrehajtásának fontossága került előtérbe.

2024. Április 24. 14:31, szerda | Belföld

Orbán Viktor: szakmunka és szakmunkás nélkül nincs jövő

Budapest, 2024. április 24., szerda (MTI) - Az elmúlt 15 évben felépítettük a munkaalapú gazdaságot, és ma már mindenki tudja, hogy szakmunka és szakmunkás nélkül nincs jövő