2020. augusztus 11, kedd - Zsuzsanna

2015. Október 01. 13:07, csütörtök | Külföld
Forrás: MTI

Új módszert dolgoztak ki a rákot okozó genetikai mutációk beazonosítására

Újfajta technológiát, \"genomszerkesztési módszert\" dolgozott ki egy nemzetközi kutatócsapat a daganatos betegségeket okozó genetikai mutációk pontos beazonosítására

- mondta el Csabai István fizikus, egyetemi tanár és a kutatócsapat tagja az M1 aktuális csatorna csütörtöki műsorában.

Az emberi DNS tartalmazza az összes "leírást" a szervezet működéséről, mindezt mintegy 3,5 milliárd "betű", azaz nukleotid rögzíti. Két személy genomja között körülbelül 5 millió "betűben" lehet eltérés - meghatározva többek között a haj- vagy szemszín különbözőségeit is -, ebből azonban mindösszesen néhány vezethet daganatos betegségekhez, a túlnyomó többség teljesen ártalmatlan - magyarázta a tudós.

A kutatók általában daganatos betegségben szenvedők és egészséges emberek genomját szokták összehasonlítani a rákért felelős genetikai mutációk beazonosítása érdekében, azonban a lehetséges eltérések magas száma miatt nagyon nehéz pontosan meghatározni, mely genetikai különbség vezet ilyen típusú betegség kialakulásához - tette hozzá.

A nemzetközi kutatócsapat mintegy 35 ezer mintát vizsgálva ezért egy olyan új genomszerkesztési módszert talált fel, amelynek segítségével rá lehet egy-egy "betűre" fókuszálni és megfigyelni, hogy megváltoztatásuk miként hat a sejtek működésére - hangsúlyozta.

Csabai István hozzátette, hogy a módszert a jövőben gyorsabbá, olcsóbbá kell tenni és "felskálázni arra a sok tízezer lehetséges mutációra, amely közrejátszhat a rák kialakulásában".
A műsorban elhangzott az is, hogy a jelenlegi nemzetközi együttműködés két éve tart, a kutatócsapat tagja Csabai István mellett a jelenleg a Harvard Egyetemen dolgozó Spisák Sándor is. A tudósok eredményeiket szeptemberben a Nature Medicine tudományos folyóiratban jelentették meg.

Címkék: genetika, rák

2020. Augusztus 11. 17:00, kedd | Külföld

Oroszországban április vége óta először csökkent 5 ezer alá az új fertőzések száma

Oroszországban április 23. óta először csökkent 5 ezer alá a 24 óra alatt újonnan diagnosztizált koronavírus-fertőzöttek száma a kedden közölt hivatalos adatok szerint.

2020. Augusztus 11. 13:10, kedd | Külföld

Elárverezik Mahatma Gandhi egyik jellegzetes szemüvegét

Mahatma Gandhi legendás indiai politikai vezető egyik jellegzetes, kerek lencséjű szemüvegét árverezi el egy bristoli aukciósház - számolt be róla a BBC hírportálja.

2020. Augusztus 11. 11:07, kedd | Külföld

Lövések a Fehér Háznál, Trump rövid időre kisietett a sajtótájékoztatóról

Lövések dördültek a Fehér Háznál helyi idő szerint hétfőn délután, az épületben sajtókonferenciát tartó Donald Trump amerikai elnök mondatát félbehagyva rövid időre távozott a teremből.

2020. Augusztus 11. 09:04, kedd | Külföld

Meghaladta a 20 milliót a fertőzöttek száma a világon

A világon 20 020 679 ember fertőződött meg a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 734 803, a gyógyultaké pedig 12 223 978 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem kedd reggeli összesítése szerint.