Városlista
2019. szeptember 18, szerda - Diána

Blog | Magánrendel-Ő

2016. Február 06. 15:20, szombat

Huza-Vona. Menjen iskolába vagy maradjon óvodában?

Huza-Vona. Menjen iskolába vagy maradjon óvodában?

Sok szülőben és pedagógusban merül fel ez a kérdés minden év februárjában. Mikor teszünk jót gyermekünkkel? Újra itt a MAGÁNRENDEL-Ő.

Az iskolaérettség kritériumait minden gyakorló szülő jól ismeri. Beletartoznak mind a fizikai érés korosztályos jegyei-alakváltás, fogváltás-kognitív funkciók-figyelem, érzékelés-észlelés, emlékezet, gondolkodási funkciók érettsége, valamint a szociális készségek, feladattudat, feladattartás kialalkultsága.
Miért fontos, hogy a gyermekek minden részterületenek megfelelő érettséggel induljanak neki a “világot jelentő padoknak?” Miért nem elég, ha okos, de fáradékony, még játékos, esetleg mozgékonyabb?


A sajátos nevelési igényű, vagy röviden fogalmazva SNI-s gyermekek fogalma sem ismeretlen a szülők előtt. Gyakran a magatartási problémákkal küzdő gyermekek megjelölésére használják ugyan, pedig elsősorban a tanulási nehézséggel-olvasás, írás, számolás területén-küzdő gyermekekre használatos szakmai kifejezés. A speciális tanulási problémák kialakulása egyre gyakoribb, és alapvető diagnosztikus kritériuma vagy egy örökletességi vonal vagy egy agyat enyhe fokban ért trauma (MCD),mely leggygakrabban szülés körüli körülményben fellelhető. De mindenképp egy neurológiai háttérhez köthető.
Viszont ami már kevésbé ismert, hogy ugynevezett diszlexiás-diszgráfiás tünetek “ál” formában is megjelenhetnek. Ezek hátterében nem találunk neurológiai hátteret, viszont korai beiskolázást, vagy iskolai érettség hiányát mindenképpen. Az éretlen, vagy kiegyensúlyozatlan részképességekkel iskolába érkező kisgyermekek, hasonlóan a speciális tanulási zavarral küzdő társaikhoz, nehezen, vagy nem tudnak megtanulni olvasni, betűket tévesztenek, írásuk görcsös, írásképük kesze-kusza lehet, vagy súlyos nyelvtani hiányosságok jellemzik.
Az intézmények-óvodák általában jól felépített szakmai programnak megfelelően végzik a gyermekek fejlesztését. Mégis egyre nagyobb számban jelennek meg szakértői bizottságok előtt vizsgálatra váró gyerekek.

Mi lehet ennek hátterében?
Rengeteg változás történt az eltelt évtizedek gyermeknevelési kultúrájában. Az öltözködésben nem kínlódnak gombokkal-finommotrika, gyakran nem is öltöznek önállóan a gyermekek. A mozgás hiánya-sok autózás, kevesebb séta- a felolvasás hiánya, az audio-vizuális élménytúlterheltség, a közös tevékenységek-főzés, kerti munkák, a gyermekek saját feladatainak, kötelességeinek hiányai, közös étkezések alatti beszélgetések elmaradásai sajnos, nem segítik a részképességek fejlődését.

Hogy segíthetünk gyermekünknek?
Az egyes speciális eseteket kivéve, nem külön órákra van szükség, hanem a mindennapi tevékenységbe beilleszthető tudatos odafigyelésre. Legyen fűzős cipő, öltözzön-vetkőzön, egyen egyedül. Használjon kést-villát, terítsen minden nap, rakodjon, segítsen a mindennapi teendőkben, és legyen élő mese nap nap után. Ne felejtsük el, hogy a legtöbbet, mi szülők tehetünk gyermekeinkért. Ne sürgessük az iskolába lépést, legyünk körültekintőek, ha bizonytalanok vagyunk, kérjük szakember segítségét.
Kérdéseitekkel megkereshettek facebook oldalamon privát üzenetben.
Gyurasitsné Puska Hedvig, klinikai szakpszichológus

Véleményed van? Szólj hozzá!

További bejegyzések a blogban

2016. Szeptember 27. 06:44, kedd | Magánrendel-Ő

A gyermek és a halál. Közeledik a Halottak Napja.

Közeledik a Halottak napja. Fogjuk kézen egymást, gyermekeinket és menjünk ki közösen a temetőbe, a szeretteinkhez. Látogassuk végig felmenőink sírjait, gyújtsunk mécsest és beszéljünk róluk, milyenek is voltak ők, hogy éltek-nevettek,

2016. Június 14. 20:04, kedd | Magánrendel-Ő

Miért baj ha a gyerek irányít? Folytatás...

Tudnod kell, NINCS JÓ szülő, csak ELÉG JÓ szülő van. Pont olyan, mint TE! Miért is mondj nemet? Mindenki jó szülő akar lenni, de ehhez nem az engedékenységen át vezet az út!

2016. Április 16. 16:44, szombat | Magánrendel-Ő

Miért baj ha a gyermek irányít?

Miért baj, ha a gyerek irányít? Ha én irányítok, én vagyok az erősebb. Ha én vagyok az erős, te vagy a gyenge. Ha te gyenge vagy, hogy bízzak benne, hogy képes vagy nekem segíteni, ha baj van?